סוג הדיון: הצעות חוק

נושא:

ז. הצעת חוק האזרחות והכניסה לישראל (הוראת שעה), התשס"ג-2003


הישיבה השלושים-ושלוש של הכנסת השש-עשרה
יום שלישי, י"ז בסיוון התשס"ג (17 ביוני 2003)
ירושלים, הכנסת, שעה 16:02


]רשומות (הצעות חוק, חוב' מ/31).[ (קריאה ראשונה)

היו"ר מוחמד ברכה:
אנחנו עוברים לנושא הבא בסדר-היום: הצעת חוק מ/31 - הצעת חוק האזרחות והכניסה לישראל (הוראת שעה), התשס"ג-2003, קריאה ראשונה. הצעת החוק מובאת לכאן מטעם הממשלה לקריאה ראשונה. יענה על הדיון שר הפנים. ההצבעה על הצעת החוק - - - נסים זאב (ש"ס):
לא, הוא לא עונה.

היו"ר מוחמד ברכה:
התשובה וההצבעה יהיו במועד אחר. אנחנו מתחילים את הדיון. שר הפנים צריך להציג את הנושא. בבקשה, אדוני. שר הפנים יציג את הצעת החוק.

נסים זאב (ש"ס):
יש לי שאלה אליך, אדוני השר. האם זה כולל את האזרחות - - -

היו"ר מוחמד ברכה:
תן לו להגיד מלה ואחר כך תשאל שאלות.

שר הפנים אברהם פורז:
אדוני היושב-ראש, חברי הכנסת, אני מתכבד להביא בפני הכנסת את הצעת חוק האזרחות והכניסה לישראל (הוראת שעה), התשס"ג-2003.


ג'מאל זחאלקה (בל"ד):
החוק הזה הוא לא כבוד גדול.

שר הפנים אברהם פורז:
תנו לי לדבר.
הצעת החוק היא בהתאם להחלטת הממשלה מס' 1813, מיום 12 במאי 2002, ובה מוצע להגביל את האפשרות להעניק לתושבי האזור - והכוונה היא למי שמתגורר באזור שאיננו מדינת ישראל, שזה יהודה, שומרון וחבל עזה - אזרחות לפי חוק האזרחות, לרבות בדרך של איחוד משפחות, ואת האפשרות לתת לתושבים כאמור רשיונות לישיבה בישראל לפי חוק הכניסה לישראל, או היתרי שהייה בישראל לפי תחיקת הביטחון באזור. אני רוצה לומר לכם, שבשבילי זה לא חוק שמח. אני מסכים להערה שמן הראוי היה, שחוק כזה לא היה צריך להגיע לספר החוקים, כי באיזה מקום חברה נאורה והומנית צריכה כן לאפשר איחוד משפחות. אבל נוצר המצב של אין ברירה, והחוק הזה מובא כאין ברירה.
רבותי, המצב הוא כזה: מאז פרוץ העימות המזוין בין ישראל לפלסטינים, אשר הוביל בין היתר לביצועם של עשרות פיגועי התאבדות בשטח ישראל, מסתמנת מעורבות גוברת והולכת בעימות זה של הפלסטינים שהם במקור תושבי האזור, אשר נושאים תעודות זהות ישראליות בעקבות הליכי איחוד משפחות עם בעלי אזרחות או תושבות ישראלית, תוך ניצול מעמדם בישראל המאפשר להם תנועה חופשית בין שטחי הרשות לישראל.
במלים אחרות, החקיקה הזאת באה לאור המצב המצער, שבו בחלק מפיגועי הטרור הקשים שהיו לאחרונה היו מעורבים אנשים הנושאים תעודות זהות כחולות, דהיינו: תעודות זהות ישראליות, והם נושאים את התעודות האלה משום שהם בדרך כלל בנים למשפחה מעורבת - מעורבת במובן זה שאחד מבני המשפחה, הבעל או האשה, אחד מהם אזרח ישראלי בעבר והשני היה בעבר תושב השטחים, יהודה, שומרון או חבל עזה. התעודה הזאת מאפשרת תנועה חופשית בתוך ישראל והיא גרמה לכך שהתנועה החופשית הזאת נוצלה לרעה.
אני הייתי שמח, רבותי חברי הכנסת, לולא היינו נאלצים להביא את החוק.

טלב אלסאנע (רע"ם):
לעשות ענישה קולקטיבית גורפת על סמך כמה מקרים בודדים?

שר הפנים אברהם פורז:
חבר הכנסת אלסאנע, אם אתה יכול להפעיל את השפעתך - ואני לא יודע אם אתה יכול - כדי שפיגועי הטרור ייפסקו ויתחיל תהליך מדיני של רגיעה, ושממשלתו של מחמוד עבאס, אבו-מאזן, תקבל סיכוי, והטרור ייפסק, אז אני מניח שאפשר יהיה להביא חקיקה אחרת, שתהיה יותר מקילה ויותר הומנית. אבל כאשר יש פיגועי טרור וצריך לשקול בין לבין - בין האפשרות שאזרחים ישראלים נוספים ייהרגו מפיגועי טרור קשים כתוצאה משימוש לרעה בתעודות, או לעכב את מתן אזרחות ישראלית - החלטת הממשלה נתקבלה ב-2002, לפני שהייתי שר, אבל אני חושב שעם כל הצער לא היה מנוס מקבלתה. אני כמובן אהיה הראשון שישמח אם המצב בינינו לבין הפלסטינים ישתנה, והפיגועים ייפסקו, ואפשר יהיה לשקול דרך אחרת.
עדיין ניתנה פה לשר הפנים האפשרות להעניק אזרחות, או לתת רשיון לישיבה בישראל לתושב אזור, אם הוא שוכנע כי הוא מזדהה עם מדינת ישראל ויעדיה והוא בן משפחה שפעל פעולה של ממש לקידום הביטחון, הכלכלה או עניין חשוב אחר של המדינה, ומתן האזרחות - - -

היו"ר מוחמד ברכה:
יש מלה קצרה לכל הדברים האלה.

שר הפנים אברהם פורז:
אדוני רוצה לשאול?

היו"ר מוחמד ברכה:
יש מלה קצרה. חבל לבזבז כל כך הרבה מלים. קוראים לזה משת"פ.

שר הפנים אברהם פורז:
לא, אני לא בטוח. למשל, אחד שמקדם את הכלכלה - -

היו"ר מוחמד ברכה:
טוב, כלכלה.

שר הפנים אברהם פורז:
- - אני לא בטוח שזה בדיוק משת"פ.

היו"ר מוחמד ברכה:
זו שאיפתו של אדוני השר, שעל כל מיליון דולר מקבלים אזרחות.

שר הפנים אברהם פורז:
לא, לא. אני לא אמרתי על כל מיליון דולר. אמרתי כדוגמה, שאם יבוא מישהו ויציע פה הקמת מפעל, תוך מתן עבודה להרבה מאוד ישראלים, לרבות ערביי ישראל, שאדוני מייצג אותם - אז כדאי לחשוב על מתן אזרחות.

השר גדעון עזרא:
למה משת"פ זו מלת גנאי? מי שמונע פיגוע - - -

היו"ר מוחמד ברכה:
אני עוד לא אמרתי מה המלה הזאת. אבל הנה, אתה תפסת את זה מהר, שזאת מלת גנאי.

השר גדעון עזרא:
כשאזרח ישראלי, או יהודי שמונע פיגוע - - -

היו"ר מוחמד ברכה:
משת"פ זו מלת גנאי.

שר הפנים אברהם פורז:
זה תלוי. אצל אחד זו מלת גנאי ואצל השני זה ציון לשבח.
לכן, רבותי, החוק הזה, כפי שאתם יכולים לראות בסעיף 5 שלו, הוא בתוקפו לשנה אחת, כשהתקווה היא שהשנה הזאת תהיה אולי השנה האחרונה, ולא נצטרך להאריך אותו מעת לעת באישור ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת, אלא שזו תהיה השנה האחרונה. ייתכן מאוד שאם תהיה רגיעה, אפשר יהיה גם תוך כדי מהלך השנה לחשוב על שינויים, תיקונים או כל מיני הסדרים אחרים.
כאמור, גם אחרי שהחוק יתקבל, זה לא מונע איחוד משפחות, משום שאותו אזרח ישראל שרוצה להינשא למישהי, יוכל כמובן לעבור ולגור בשטחים, אם כי אני יכול להבין, לאור העובדה שישראל היא מדינה עם תל"ג גבוה, תנאים כלכליים, בריאותיים ואחרים ברמה מאוד גבוהה, שהנטייה היא בדרך כלל לעבור ולגור בתוך ישראל.

טלב אלסאנע (רע"ם):
כבוד השר, אתה יודע כמה אנשים שלא חטאו ולא פשעו יש?

שר הפנים אברהם פורז:
אני לא אמרתי שחטאו. כאמור, אני לא מגיש הצעה זאת בשמחה ולא בגאווה מיוחדת. אני רק אומר, שלאור הנסיבות כנראה אין מנוס ממנה. לכן אני מבקש מחברי הכנסת לאשר את הצעת החוק בקריאה ראשונה ולהעביר אותה לוועדת הפנים ואיכות הסביבה להכנתה - - -

אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל):
אתה אדם עם השקפת עולם. איך חוק כזה יצא מתחת ידיך?

שר הפנים אברהם פורז:
הוא לא יצא מתחת ידי. זו החלטת ממשלה שנתקבלה עוד לפני שהייתי בממשלה.

נסים זאב (ש"ס):
אתה לא שלם עם ההחלטה הזאת?

שר הפנים אברהם פורז:
אמרתי גם שאני חושב שהיא נכונה בנסיבות המקרה. אבל אני מחויב בכל מקרה להחלטות הממשלה. אני אומר לכם: הלוואי שהפיגועים ייפסקו, שהתהליך המדיני יתחדש ונוכל לוותר על החוק, או על יישומו. תודה רבה.

היו"ר מוחמד ברכה:
תודה לשר הפנים, חבר הכנסת פורז.
אנחנו עוברים לדיון, רבותי. זמן הדיון לכל חבר כנסת הוא שלוש דקות. ראשון הדוברים - חבר הכנסת מוחמד ברכה. בשבוע שעבר הוא לא יכול היה לדבר מעל הבמה כיוון שהוא ישב בראש. אבל הדברים שהוא רצה להגיד הובאו לידיעתי ואני אגיד אותם.

אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל):
באיזה שלב?

היו"ר מוחמד ברכה:
עכשיו.

אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל):
מעל דוכן היושב-ראש?

היו"ר מוחמד ברכה:
כן, כן.

השר גדעון עזרא:
זה אסור.

היו"ר מוחמד ברכה:
אני אומר את הדברים בשמו, על-פי מה שהובא לידיעתי. בסגנון "יורים ובוכים", כפי שהשר פורז דיבר היום - - -

השר גדעון עזרא:
זה אסור לך.

היו"ר מוחמד ברכה:
לא, לא, לא אסור. לא אסור.

נסים זאב (ש"ס):
אבל דהאמשה יכול להחליף אותך.


היו"ר מוחמד ברכה:
הוא לא סגן.

נסים זאב (ש"ס):
יש רוטציה ביניכם.

היו"ר מוחמד ברכה:
לא, לא. כשזה יבוא - - -

השר גדעון עזרא:
אתה לא יכול.

היו"ר מוחמד ברכה:
אני אומר את הדברים בשם אומרם.
מכל מקום, נדחה את זה, אם מישהו יחליף אותי. אם לא - אגיד את הדברים בשם אומרם.
אחרי הדובר הראשון, שלא יכול לדבר עכשיו - חבר הכנסת אחמד טיבי. בבקשה. אחריו - חבר הכנסת עסאם מח'ול.

נסים זאב (ש"ס):
איך מעבירים חוק כזה? איך אתה מעביר דבר כזה?

היו"ר מוחמד ברכה:
תגיד, אתה בסדר, חבר הכנסת נסים זאב?

נסים זאב (ש"ס):
- - -

היו"ר מוחמד ברכה:
בבקשה, חבר הכנסת טיבי. אחריו - חבר הכנסת מח'ול. אחריו - חבר הכנסת אהוד יתום.

אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל):
תודה רבה, אדוני היושב-ראש. אין ספק שהבית הזה בהרכבו הנוכחי, למרות נוכחותו של השר, דוחה על הסף את הצעת החוק הזאת. הוא דוחה בשבעה נגד שניים. זה חוק לא מוסרי.

ג'מאל זחאלקה (בל"ד):
אני מציע לעשות הצבעה עכשיו.

אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל):
זה חוק לא מוסרי. וכי למה הוא לא מוסרי? זכות יסוד היא להתחתן בלי שהשלטון יתערב בדבר היסודי הזה של הקמת תא משפחתי. איך השלטון מתערב? מהיום והלאה הוא אומר לצעירים וצעירות, ערבים, אזרחי מדינת ישראל: תיזהרו, אל תתחתנו עם בני זוג פלסטינים מהגדה המערבית ומרצועת עזה, כי אם תתחתנו אתם, תעברו שבעת מדורי גיהינום, עוד יותר קשה ממה שהייתם אמורים לעבור לפני חקיקת החוק הזה.
אמר השר פורז, שהממשלה חוקקה את החוק הזה בתקופתו של השר אלי ישי, כאשר הוא היה שר הפנים, וקיבלה החלטה על הפסקת איחוד משפחות בשל העובדה שנתגלה כי בעלי תעודת זהות כחולה היו מעורבים בפיגועים, או בסיוע לפיגועים. במדינה דמוקרטית, אדוני השר, רבותי חברי הכנסת, יש חוק, ומי שעובר על החוק מוענש. איך הוא מוענש? מביאים אותו, חוקרים אותו במשטרה, מגישים נגדו כתב אישום והערכאה הסופית היא בית-המשפט. שם גוזרים את דינו. לאחר מכן, מה באה הממשלה ועושה? היא מנצלת לרעה את שלטונה ומכלילה לגבי כלל הערבים ואומרת להם: אלה שהתחתנו, לא יקבלו אזרחות; אלה שעומדים להתחתן, שייזהרו. המדינה, אדוני היושב-ראש - - -

ואסל טאהא (בל"ד):
לא שייזהרו, שיימנעו.

אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל):
בדיוק. המדינה, אדוני היושב-ראש - ונדמה לי שגם את זה רצה להגיד היושב-ראש וזה נבצר ממנו - מתייחסת אל הנישואין של ערבים משני עברי "הקו הירוק" כאל פצצה מתקתקת שצריך לסכל אותה באופן ממוקד ולחסל את האפשרות הזאת שאנשים יתחתנו. עכשיו, משרד הפנים, מה הוא עושה? יש אנשים שכבר התחתנו. הוא מוציא צו גירוש עבור אנשים. אשה שהתחתנה לפני שלוש או ארבע שנים, ויש להם ילדים שגרים במדינת ישראל, והבעל הוא אזרח ישראלי, מוציאים להם צו גירוש, מפרקים תאים משפחתיים. אתה יודע מה? אני מגלה הבנה לרצון של הממשלה למנוע פיגועים. אבל לפגע בכלל האוכלוסייה על בסיס אתני, גזעי, לאומי? זה דבר, כפי שאמרתי, שהוא לא מוסרי. על כן, צר לי שהשר פורז, שהוא אדם בעל השקפה ליברלית, מאזרח את כולם, את מגדלי הדגים - - -

עסאם מח'ול (חד"ש-תע"ל):
אתה מבין עכשיו מה זה ליברלי.

אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל):
את ג'ובאני רוסי - - -

היו"ר מוחמד ברכה:
רוסו, רוסו.

אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל):
רוסו.

היו"ר מוחמד ברכה:
רוסי זה שחקן איטלקי. זה משהו אחר.

אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל):
עוד מעט אולי הוא לא יהיה בארץ, כי אולי "פנתנאיקוס" מתעניינת בו.
למגדלי הדגים, למרצים, לכולם הוא נותן בצעד אמיץ אפשרות להתאזרח. לבעלי המקום - הוא שולל מהם את האזרחות, ואפילו לחשוב להקים תא משפחתי. תודה רבה.

היו"ר מוחמד ברכה:
תודה רבה. חבר הכנסת עסאם מח'ול, בבקשה. אחריו - חבר הכנסת אהוד יתום, אם הוא לא יהיה פה - חבר הכנסת איוב קרא, ואם הוא לא יהיה - חבר הכנסת ואסל טאהא.


עסאם מח'ול (חד"ש-תע"ל):
אדוני היושב-ראש, חברי הכנסת, ממשלת ישראל, על כל הדברים הרעים שאפשר להגיד עליה, היא גם מוגת לב, היא גם פחדנית והיא לא מעזה להגיד לציבור בישראל את האמת שעומדת מאחורי הקביעה שלה, מאחורי ההליכה שלה, הליברלית הזאת, לחוק אנטי-דמוקרטי, אנטי-אנושי, חוק שמנוגד לחוק הישראלי, חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו. חוק שמנוגד לאמנות הבין-לאומיות שקובעות את מעמדם על-פי החוק הבין-לאומי של התא המשפחתי ושל הזכות להקמת תא משפחתי. חוק המנוגד להחלטות בג"ץ, האחת אחרי השנייה. במקום להגיד את האמת, שהממשלה הזאת, מנקודת מוצא אידיאולוגית, מנקודת מוצא של ניסיון להפחיד את הציבור בישראל כביכול מסיבות דמוגרפיות ומאזן ילודה - בורחת למפלט הנצחי שלה, למפלט הביטחוני. מה הטענה? שבמקרה של פיגוע מישהו התגלה עם תעודת זהות של משפחה שהתאזרחה או שנמצאת בתהליך התאזרחות; הבן שלה.
הרי כל בר-דעת לא יכול להקיש ממקרה כזה על כך שהזכות האלמנטרית הזאת, המעוגנת בצורה הברורה ביותר בחוק הישראלי, היא שעומדת מאחורי הפיגועים. אני מצטער שיש כל כך הרבה פיגועים בשנים האחרונות כתוצאה מהמדיניות שמקיימות הממשלה הזאת והממשלה שקדמה לה, אבל האם הפיגועים גרמו לחוק? ההחלטות של הממשלה ושל משרד הפנים להצר את צעדיהם של אלה המבקשים להתאזרח ולנפץ משפחות קיימות במשך שנים התקבלו לפחות שנה אחת, בפועל שנה אחת, לפני שקרה המקרה הזה שנתלים בו היום. זה נאמר עוד ב-2001 ופורסם ב"ידיעות אחרונות" בכותרות בולטות שיש פחד דמוגרפי, שיש פחד שהפלסטינים מתחתנים כמזימה, מתחתנים כדי לפגוע במדינת ישראל, מתחתנים לא כבני-אדם שרוצים להקים תא משפחתי. כאן מדובר על משפחות עם ילדים ועל משפחות שכבר כמה שנים נמצאות ביחד בתא משפחתי.
יש גבול לאבסורד. יש גבול לתהום שאליה מידרדר המוסר של הממשלה הזאת וליכולת שלה לשחק בגורלות של בני-אדם, של משפחות ושל ילדים ולקרוע לגזרים משפחות באמתלה של ביטחון. גם בית-המשפט קבע בצורה חד-משמעית, שהתכלית הראויה של מדיניות איחוד משפחות צריכה לאפשר איחוד משפחות מהיר לאזרחי ישראל הנישאים לזרים ומניעת איחוד משפחות אך ורק במקרים של אפשרות קרובה לוודאי לפגיעה קשה בשלום הציבור או בביטחון המדינה. בהתאם לנוהל ההתאזרחות המדורג, המעבר משלב לשלב מותנה בהמשך הקשר ובכנות הנישואין, העדר מניעה ביטחונית או פלילית וקיום מרכז חיים במדינת ישראל. האם יש אחד או יותר מאחד מהתנאים האלה בהצעת החוק הזאת? אין שום דבר. יש כאן ענישה קולקטיבית, וכנראה הממשלה הזאת החליטה שבכל תחום היא יכולה להתייחס לפלסטינים ולכל מי שמקורו בעם הפלסטיני בענישה קולקטיבית בלתי אפשרית, אבסורדית ובלתי אנושית. תודה רבה.



היו"ר מוחמד ברכה:
תודה לחבר הכנסת מח'ול. חבר הכנסת אהוד יתום - לא נמצא. חבר הכנסת איוב קרא - לא נמצא. חבר הכנסת ואסל טאהא, בבקשה. אחריו - חבר הכנסת יורי שטרן, אם הוא לא יהיה - חבר הכנסת ג'מאל זחאלקה, ואחריו - חברת הכנסת גילה פינקלשטיין.

זהבה גלאון (מרצ):
אני לא רשומה?

היו"ר מוחמד ברכה:
גברתי רוצה להיות רשומה? את לא רשומה, גברתי. צריך לפנות לסגן המזכיר.

זהבה גלאון (מרצ):
זה ברמה של מחדל.

היו"ר מוחמד ברכה:
חבר הכנסת טאהא, בבקשה, אדוני.

ואסל טאהא (בל"ד):
אדוני היושב-ראש, חברי הכנסת, החוק הוא אמצעי לצעדים אנטי-דמוקרטיים, מניעת בני-אדם מלבחור בבן זוגם, פלישה לחיים הפרטיים של התושבים. זה מזכיר את חוקי נירנברג הגרמניים, שבהם נקבע עם מי מותר להתחתן ואפילו עם מי אסור לקיים יחסים. זאת פלישה לפרטיות של האדם, שמזכירה משטרים חשוכים. החוק הזה מטרתו לחזק את הגישה האנטי-דמוקרטית, שהזהרנו מפניה ואנחנו ממשיכים להזהיר, שהיא תוביל למשטר אפרטהייד במדינה. החוק משמעו - אם אתה יהודי, יש לך הזכות לבחור בן זוג. אם אתה ערבי, לא.
בואו נתנתק רגע מתושבי השטחים הכבושים. מדובר כאן על רמיסת זכויות של אזרחים במדינה דמוקרטית; זאת ההגדרה של המדינה, מדינה דמוקרטית ויהודית. בכל הנוגע לערבים היא יהודית ולדמוקרטיה אין מקום אם אתה ערבי. החוק הזה יקבע לילדי עם מי להתחתן. בימים שלנו, כיום, אפילו אצלנו, לפי הנורמות והמנהגים שלנו, אין להורים השפעה על ילדיהם. אין להם יכולת לכפות עם מי להתחתן. במדינה הנאורה והדמוקרטית מחוקקים חוק, כופים עם מי להתחתן ונכנסים לתוך חייה הפרטיים של המשפחה ופרטיותה. יש מקרים רבים של משפחות חצויות בגלל אי-מתן אזרחות לבן זוג או לבת זוג, והדבר גורם היום לבעיות חברתיות. יש תלות של המשפחות האלה בגורמי הרווחה, ילדים וטף יהיו זקוקים גם לעזרה. המדינה גם תתקצב, זאת אומרת שהיא תפסיד. מפסידים מצד אחד את הדמוקרטיה, ומצד שני נכנסים לחיים הפרטיים וגם מתקצבים את זה על חשבון השכבות החלשות. לא משאירים את האב או את האם ולא שומרים על התא המשפחתי הזה על מנת שהוא יתקיים ויתפרנס בצורה אנושית ומכובדת.
הדבר המסוכן בהצעה זאת הוא שימת דגש בתושבי הגדה והרצועה, שהם תחת הכיבוש הישראלי, תחת המרות הישראלית. בורות לחשוב שסנקציות מסוג זה יביאו קץ לפיגועים או לאלימות באזור. כמו תמיד, ישראל לא מטפלת בבעיה עצמה אלא בסימפטומים שלה, בתופעות הלוואי. כל כך הרבה אנשים ייפגעו מהצעת החוק הזאת וזה יביא לתסיסה רבה יותר. כל יום מחדש מספקת ישראל סיבות לליבוי היצרים והאלימות.
אדוני היושב-ראש, כבוד השר פורז, אתה ידוע בגישה הליברלית שלך. אני מתפלא איך אתה נותן יד לחוק הזה. אדוני השר, רציתי לשאול שאלה: נניח שמדינה אירופית ליברלית ודמוקרטית היתה מחוקקת חוק כזה ומתכוונת ליהודים, מה היית אומר?

שר הפנים אברהם פורז:
אבל הם לא נמצאים בעימות אלים.

ואסל טאהא (בל"ד):
לא היית קם וצועק - אנטישמיות? אני פונה לכבודו ולכל חברי הכנסת לא לתת יד לחוק שמכניס אותנו לעידן חשוך, לעידן אפרטהייד.

היו"ר מוחמד ברכה:
תודה לחבר הכנסת ואסל טאהא. חבר הכנסת יורי שטרן - לא נמצא. חבר הכנסת ג'מאל זחאלקה, בבקשה. אחריו - חברת הכנסת גילה פינקלשטיין, ואחריה - חבר הכנסת עבד-אלמאלכ דהאמשה.

ג'מאל זחאלקה (בל"ד):
אדוני היושב-ראש, חברי הכנסת, קראתי את החוק וחיפשתי אם יש שוני בינו לבין ההחלטה של הממשלה מ-12 במאי 2002, שנתקבלה ביוזמתו של השר אלי ישי. אין הבדל.

היו"ר מוחמד ברכה:
החליפו את המלים "מוצא פלסטיני" ב"אזור".

ג'מאל זחאלקה (בל"ד):
גם בהצעה הראשונה נאמר "תושבי הרשות הפלסטינית" נוסף על "מוצא פלסטיני".
ההבדל הוא בכך, שזה הפך לחוק. כלומר, קודם היתה החלטת ממשלה, שמטבעה, וכך נאמר, וגם השר עצמו - מייד אצטט אותו - אמר בתחילת כהונתו כשנשאל בנושא הזה, שהיא יכולה להשתנות. זה הופך לחוק, אומנם חוק של הוראת שעה, שתקף לשנה, אבל אנחנו יודעים שחוקים כאלה בדיוק ממשיכים. עם האווירה שיש בארץ, עם הרוב האוטומטי שיש בכנסת - - -

היו"ר מוחמד ברכה:
חבר הכנסת זחאלקה, קראת איך מאריכים בשנה נוספת את הצעת החוק?

ג'מאל זחאלקה (בל"ד):
בוועדת הפנים.

היו"ר מוחמד ברכה:
בהתייעצות בין שר הפנים לוועדת הפנים, לא החלטה של הכנסת.

ג'מאל זחאלקה (בל"ד):
את זה אנחנו יודעים, אבל הכנסת עצמה, לשנות את הדבר הזה - זה יהיה קשה ביותר. מרגע שהתקבלה ההחלטה, מרגע שהחוק הזה עבר, זו תהיה בכייה לדורות; בכייה לדורות של אנשים מסוימים שיבכו הרבה מאוד. הרבה דמעות, הרבה דמעות, הרבה טרגדיות אנושיות יהיו כתוצאה מהחוק הזה. כלומר, זה חוק שגורם עוול נורא לאלפי אנשים לפחות, שהם אזרחי המדינה. זה חוק שפוגע במהות האזרחות של האזרחים הערבים. זו פגיעה מהותית באזרחות. השר עצמו אמר, כשנשאל בתחילת כהונתו מה יעשה בעניין הזה: אני לא אמשיך את מדיניות קודמי, אלי ישי מש"ס. הוא לא ממשיך את המדיניות, והנה, פלא רב, אנחנו חוזרים לאותה מדיניות בדיוק, עם החמרה, שכן הופכים את החלטת הממשלה לחוק.
אני אמרתי שיש כאן פגיעה מהותית באזרחות של האזרחים הערבים. לא מדובר כאן בתקנות בדבר כניסת זרים לתוך מדינת ישראל והתאזרחותם, אלא בפגיעה באזרחים, בזכותם לחיות עם ילדיהם ועם בני זוגם בבית.
אני רוצה שאדוני השר ידע, ברוב המדינות בעולם, כשאתה מתחתן, נגיד בארצות-הברית, כשאתה מתחתן עם מישהו מסוף העולם, אתה מקבל אזרחות. אבל, כאן מדובר בקרובי משפחה, באנשים שנמצאים ביחסים חברתיים, ליד הבית, עשר, 30 ,20 דקות מהבית. מדובר אפילו במשפחות, בכפרים ובאנשים שיש ביניהם קרבה חברתית או קרבה משפחתית, שמונעים מהם את הזכות לחיות חיים משותפים בבית משותף. יש כאן, ברגל גסה, בחוסר התחשבות, גישה גזענית, וזה חוק גזעני במפורש. החוק הזה עומד גם לדיון בבג"ץ. לפחות תחכו עד שבג"ץ יחליט את החלטתו. אני מציע לחכות להחלטת בג"ץ בנושא, כי זו פגיעה גם בבג"ץ.

היו"ר מוחמד ברכה:
תודה רבה. חברת הכנסת גילה פינקלשטיין, בבקשה. אחריה - חבר הכנסת עבד-אלמאלכ דהאמשה, ולאחריו - חבר הכנסת נסים זאב.

גילה פינקלשטיין (מפד"ל):
אדוני היושב-ראש, כנסת נכבדה, הצעת החוק הממשלתית שמונחת לפנינו יש לה ערך רב בכל הקשור למידה הנכונה במתן אזרחות וכניסה לתחומי ישראל. ההצעה מבקשת להגביל את האפשרות לפי חוק האזרחות גם בדרך של איחוד משפחות, וכן את האפשרות לתת לתושבים רשיונות שהייה בישראל. הצעד הזה הפך נחוץ במיוחד על רקע המצב הביטחוני המחריף ולאור תקדימים כואבים שבהם ניצלו מחבלים ומתאבדים את תעודת הזהות הישראלית שהיתה בידם כדי להיכנס ביתר קלות לתחומי ישראל ולבצע את זממם. מתברר כי הקלות הבלתי נסבלת שבה מנצלים בעלי אזרחות ישראלית את מעמדם גובה מאתנו את המחיר היקר מכול - מחיר של חיי אדם רבים ושל פצועים ונפגעים.
אין צורך להזכיר למישהו מהיושבים כאן כמה אנו סובלים מעשרות רבות של פיגועים שהתרחשו כמעט בכל מקום - ירושלים, תל-אביב, חיפה, נתניה, עפולה, כפר-סבא. מתברר כי יש מעורבות גוברת והולכת של פלסטינים שהם במקור תושבים בעלי אזרחות ישראלית, בעלי תעודות זהות כחולות, תוך ניצול מעמד זה שמאפשר להם תנועה חופשית בין שטחי הרשות הפלסטינית לישראל.

ואסל טאהא (בל"ד):
הם אחדים, רק חלקם משת"פים.

היו"ר מוחמד ברכה:
זה לא אחדים. חבר הכנסת טאהא, נא לדייק, זה אחד.


גילה פינקלשטיין (מפד"ל):
התיקון הראשון להוראת שעה זו, סעיף 2, קובע כי בתקופת תחולתו של החוק שר הפנים לא יעניק לתושב האזור אזרחות לפי חוק האזרחות ולא ייתן לו רשיון ישיבה בישראל לפי חוק הכניסה לישראל. צעד כזה יוכל למנוע הסתננות של גורמים עוינים לתחומי ישראל בחסות האזרחות או רשיון הישיבה בארץ. הסעיפים האחרים מבקשים להביא את העניין למידתיות הנכונה ולאפשר מתן אזרחות או רשיונות ישיבה בישראל למי ששר הפנים או מפקד האזור ראו לנכון להעניק לו את זה, כלשון החוק, "אם שוכנע כי הוא מזדהה עם מדינת ישראל ויעדיה וכי הוא או בן משפחתו פעלו פעולה של ממש לקידום הביטחון, הכלכלה או עניין חשוב אחר של המדינה". כך יתאפשר מתן אזרחות על אף ההגבלה, החוק לא יהיה גורף מדי, ואולם ישיג - כך אנו מקווים - את מטרתו, שהיא כאמור המטרה הנעלה מכול - הצלת חיי אדם.

היו"ר מוחמד ברכה:
תודה, גברתי. רשות הדיבור לחבר הכנסת עבד-אלמאלכ דהאמשה. אחריו - חבר הכנסת נסים זאב, אחריו - חבר הכנסת טלב אלסאנע, ואחריו - חברת הכנסת זהבה גלאון, והיא האחרונה להיום.

עבד-אלמאלכ דהאמשה (רע"ם):
כבוד היושב-ראש, חברי חברי הכנסת, אני חושב שהבית הזה לא מתייחס ברצינות הראויה לחוק המוצע לנו עכשיו. זהו חוק שבריש גלי, באופן המוצהר ביותר, יכתים את הבית ואת המדינה באפרטהייד מוצהר, רשמי, כתוב בחוק. אני עוד לא נתקלתי בחוק אחד שדיבר באופן מפורש וגלוי, ובצורה של חקיקה, שזה מותר ליהודים וזה אסור לערבים. כמדומני שזה החוק הראשון. לא שכחתי שיש חוק השבות בישראל, אבל חוק השבות עצמו, שנתן ליהודים זכות יתר, לא דיבר על ערבים בכלל ואז חיינו במצב הקיים, שלשר הפנים יש סמכות להעניק אזרחות ולהעניק תושבות. חיינו עם זה כל השנים, אף שלא העניקו אזרחות ותושבות. אנחנו, בעצם ימים אלה, 20,000 לפחות מחכים זה שנים רבות כדי לקבל תושבות ואזרחות, כאשר הם נשואים ובעלי ילדים ובעלי בתים בתוך מדינת ישראל, והיא לא ניתנת להם.
עכשיו, גם את האפשרות התיאורטית הקטנה הזאת, שהפעם לא נתנו לה ביטוי נכון ומעשי, בא החוק הזה לשלול. אות קין, בושה וחרפה, אפרטהייד מוצהר. אני חושב שעדין ניתן למנוע את הצעד המביש והמחפיר הזה. הוא מביש ומחפיר לכולנו, אבל הוא מביש ומחפיר קודם כול לממשלת ישראל, לתושבי ישראל ולמדינת ישראל כולה ולאלה שתומכים ויתמכו בו.
אני מזמין את הבית לקחת את הדבר ברצינות הראויה ולומר לממשלת ישראל: אפרטהייד בבית הזה לא נתיר ולא נרשה.
ברשותך, אדוני היושב-ראש, אני אסכם כמה דברים לשומעינו ולצופינו הערבים.
(נושא דברים בשפה הערבית.)

היו"ר מוחמד ברכה:
תודה לחבר הכנסת דהאמשה. חבר הכנסת נסים זאב, בבקשה.

נסים זאב (ש"ס):
אדוני היושב-ראש, כנסת נכבדה, אני לא מבין על איזה אפרטהייד מדברים פה חברי הכנסת.

עבד-אלמאלכ דהאמשה (רע"ם):
על החוק הזה.

נסים זאב (ש"ס):
היום בארצות-הברית, גם אם ירצה חבר כנסת שהוא ממוצא ערבי, יליד ארצות ערב, יליד אירן למשל, יליד עירק, לקבל ויזה, לא לקבל אזרחות - - -

ואסל טאהא (בל"ד):
זה משהו אחר. זה נוגע לאזרחי המדינה.

נסים זאב (ש"ס):
הם לא אזרחי המדינה.

ואסל טאהא (בל"ד):
אנחנו אזרחי המדינה.

נסים זאב (ש"ס):
אתם כן.

ואסל טאהא (בל"ד):
מה אתה מקשקש?

נסים זאב (ש"ס):
אני מקשקש? אני יודע מה אני מדבר.

עבד-אלמאלכ דהאמשה (רע"ם):
אם הבת שלי תתחתן עם תושב הגדה, אסור לה להיות פה או שהיא לא תתחתן.

נסים זאב (ש"ס):
היום ארצות-הברית לא נותנת גם למי שנשוי ויש לו כבר ילד, והוא אזרח אמריקני, והיא איננה אזרחית אמריקנית. אני מודיע לך, אני מכיר הרבה מקרים כאלה שפנו אלי.

עבד-אלמאלכ דהאמשה (רע"ם):
אין מדברים שם על יהודים וערבים.

נסים זאב (ש"ס):
חבר הכנסת דהאמשה, חשוב שתדע את האמת. היום אין נותנים בגלל המצב המתוח שיש בין ארצות-הברית למדינות עוינות מארצות ערב, כמו אירן ועירק ומדינות אחרות.

ואסל טאהא (בל"ד):
אתה מעניש ענישה קולקטיבית עם שלם.

נסים זאב (ש"ס):
יתירה מזו, ארצות-הברית שמה בסימן שחור על כל האזרחים מהמזרח התיכון. כל מי שהוא מהמזרח התיכון, אפילו ישראלי - - -

ואסל טאהא (בל"ד):
היא דוגמה? אנחנו לא רואים שהיא עכשיו - - -

נסים זאב (ש"ס):
אדוני, כשאתה מדבר על אפרטהייד, כשאתה מדבר על דמוקרטיה, אתה צריך להבין שאנחנו היום בעידן של מלחמה, של טרור.

עבד-אלמאלכ דהאמשה (רע"ם):
מה זה קשור? אין שום קשר.

נסים זאב (ש"ס):
אנחנו בעידן של טירוף, שדם נשפך פה כמים, ואותם אזרחים שרוצים להתאזרח, אותם תושבי יהודה, שומרון וחבל עזה שרוצים להתאזרח ולבוא למדינת ישראל, גם אם הם נשואים פה נישואים פיקטיביים או לא פיקטיביים, גם אם אמיתיים, אין שום הצדקה לתת להם אזרחות. במקרה הטוב, אפשר לתת להם מעמד של תושב ארעי. במקרה הטוב. אבל לתת להם את כל הזכויות? בשום מדינה נאורה לא היו נותנים בזמן שיש טרור, ואותם האזרחים חשודים בטרור, ולצערי הרב, כל מי שהיום מגיע מיהודה, שומרון וחבל עזה, נכון להיום - - -

ואסל טאהא (בל"ד):
- - -

היו"ר מוחמד ברכה:
חבר הכנסת ואסל טאהא, חבר הכנסת זאב סיים את דבריו.

נסים זאב (ש"ס):
רק הערה קצרה, אדוני היושב-ראש. לפי החוק המוצע, שר הפנים יכול להעניק אזרחות במקרים מסוימים אם זה חשוב למדינת ישראל, והוא לא מגדיר מה חשוב: לקידום הביטחון, או הכלכלה, או כאשר הדבר הוא מעניינה המיוחד של המדינה.

עבד-אלמאלכ דהאמשה (רע"ם):
בגלל הסעיף הזה יהיה אפשר לתת אזרחות למשת"פ.

נסים זאב (ש"ס):
זאת אומרת, כדורגלן, שחקן כדורגל שרוצה לקבל אזרחות משר הפנים, שר הפנים רשאי לתת לו אזרחות. בעצם, מה שעושה כאן שר הפנים, הוא לוקח לעצמו בתוקף החוק הזה אפשרויות רבות ורחבות להחליט למי הוא נותן. מחר הוא יכול להחליט שכל הסינים שמגיעים ועובדים פה עבודת כפיים - והיום אנחנו זקוקים לעובדי כפיים - בעצם מקדמים את הכלכלה של מדינת ישראל, או את העניין המיוחד של המדינה. לכן, לדעתי, צריך להגדיר בחוק מי האנשים שיהיו כלולים בסעיף הזה. צריך להגדיר במפורש מי הם מעניינה של המדינה.

היו"ר מוחמד ברכה:
תודה. חבר הכנסת טלב אלסאנע, ואחריו - חברת הכנסת זהבה גלאון.

טלב אלסאנע (רע"ם):
אדוני היושב-ראש, חברי הכנסת, התוצאה המעשית של הצעת החוק המונחת בפנינו, שהיא תגרום באופן מיידי להריסת משפחות, לפירוק משפחות, לעקירת ילדים, נשים, הורים, בני זוג. זו החלטה שמגלה גם אטימות, גם גזענות, ולדעתי כל הסוגיה הביטחונית היא בגדר תירוץ, כדי לתת לגיטימציה למעשה הנפשע הזה.
היינו עדים להסתה פרועה נגד האוכלוסייה הערבית, שכביכול הפלסטינים מיישמים את זכות השיבה בדרך עקיפה בכך שהם מתחתנים עם פלסטינים. הם בני אותו עם. כל הזמן חיכו לתירוץ. היה אירוע אחד בחיפה, ופתאום עולים עליו ומחוקקים חוק על רקע אירוע אחד, ומענישים עשרות אלפי אנשים. חבר הכנסת נסים זאב דיבר כאן על אותו מקרה. שמעתי שלאחרונה היו פיגועים שבהם השתתפו פלסטינים מחופשים לחרדים. אז מה לעשות? אם היה פיגוע שבו פלסטיני היה מחופש לחרדי, להגיד שאסור שיהיו חרדים בירושלים? יש היום מעבדות לזיוף תעודות זהות. אפשר היום לשלם כמה שקלים ולקבל תעודת זהות ישראלית. מה קורה? מפני שיש תעודת זהות שאפשר לזייף אותה, צריך להעניש משפחות? צריך להעניש אזרחים?
מי נענש על-פי החוק הזה? מי שנענש זה אזרחי המדינה. לא אזרחי המדינה היהודים, אלא אזרחי המדינה הערבים בלבד. במדינה חייב להיות חוק אזרחות אחד לכל אזרחיה. מדינה שמתיימרת להיות דמוקרטיה לא יכולה לנהוג איפה ואיפה כלפי אזרחיה, כשיש חוק אחד המסדיר את האזרחות ליהודים וחוק אחר שמסדיר את האזרחות לערבים. לא יכול להיות שהמדינה תחליט עבור הצעירים את מי הם יאהבו ועם מי הם יתחתנו. אני מכיר צעיר שנסע ללמוד בקנדה והתאהב בצעירה שלומדת כאן. הוא מבאר-שבע והיא מבית-לחם. הם התחתנו, ואומרים להם: המדינה שלנו לא מרשה לכם להתחתן. המדינה צריכה להחליט. היא הופכת להיות משרד שידוכים - משדכת מי יתחתן עם מי.
החוק הזה נוגד את כל האמנות הבין-לאומיות. אין דבר כזה בשום מדינה מתוקנת. זה קיים רק במדינות הכי אפלות שיכולות להיות. אפילו ברשות הפלסטינית אין דבר כזה. יהודים ואנשים מכל המדינות יכולים להתחתן.

נסים זאב (ש"ס):
הרשות הפלסטינית לא תקבל אותה? היא תקבל אותה, אז שתעבור.

טלב אלסאנע (רע"ם):
לא ייתכן שאתה תגיד לצעיר כאן: מותר לך להתחתן עם בן זוג מגרמניה, מאירופה, מארצות-הברית, אבל עם השכנים כאן, עם הפלסטינים, אתה לא יכול להתחתן. אם אתה מתחתן - אנחנו נעניש אותך. למה? בלי סיבה. כביכול משום שמישהו פעם עבר עבירה נגד המדינה. מי שעבר עבירה צריך להעניש אותו, אבל אי-אפשר להעניש אנשים באופן סיטוני ובאופן רטרואקטיבי.
כבוד השר, החוק הזה נוגד את חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו. זה חלק מכבוד האדם לבחור את בת זוגו. זה חלק מכבודו להקים משפחה ולחיות אתה. אי-אפשר ככה.

נסים זאב (ש"ס):
את החוק הזה היה צריך לאמץ בלי קשר לטרור.

טלב אלסאנע (רע"ם):
אדוני, אי-אפשר לחוקק חוק על-פי רוב ולהגיד שזה חוקי, כי יש גם ערכים, וצריך לתת צדק כלשהו וממד של צדק לחקיקה.

היו"ר מוחמד ברכה:
חבר הכנסת טלב אלסאנע, תודה.

טלב אלסאנע (רע"ם):
הדבר הזה פסול. לדעתי, זה חוק גזעני ממדרגה ראשונה, המפלה על רקע שייכות לאומית ודתית, ואין לו שום מקום במדינה מתוקנת המתיימרת להיות דמוקרטית.

היו"ר מוחמד ברכה:
תודה. חברת הכנסת זהבה גלאון, בבקשה.

זהבה גלאון (מרצ):
אדוני היושב-ראש, אני מודה שנדהמתי ששר הפנים אברהם פורז, משינוי, מגיש לכנסת חוק שהוא גזעני במוצהר, גזעני במהותו, חוק שמפלה על בסיס אתני, חוק שמבחין בין אדם לאדם. איזה מין דבר זה שאם מחר מישהו מטייבה יינשא לאשה מנורבגיה, הוא יביא אותה לארץ והיא תקבל אזרחות, אבל אם הוא יינשא, רחמנא ליצלן, לאשה מרבת-עמון וגם היא תבוא לארץ, היא לא תוכל לקבל אזרחות? איך בכלל עולה בדעתכם להגיש הצעות חוק מעוותות כאלה? רק היום, רק בנסיבות כאלה מטורפות של ממשלה, שהייתי אומרת שמפקירה את אזרחיה - רק ממשלה כזאת, שמפקירה את אזרחיה, יכולה להביא למליאה, לכנסת, חוק שהוא חוק גזעני.

אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל):
המקרה של טייבה חשוב.

זהבה גלאון (מרצ):
חבר הכנסת טיבי, ידעתי שזה מה שיחזיר אותך למליאה.

אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל):
הוא התחתן עם מישהי מעמאן.

שר הפנים אברהם פורז:
זה לא שייך לעמאן. זה שייך רק לשטחים.

אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל):
- - -

היו"ר מוחמד ברכה:
חבר הכנסת טיבי.

זהבה גלאון (מרצ):
אדוני היושב-ראש, מעשה הנישואים בא מאהבה, ומאהבה אנשים רוצים להביא את בני או בנות זוגם, והיא יכולה להתגורר ברמאללה והוא יכול להתגורר בשכם.
חבר הכנסת טיבי, אני לא יכולה בלי הקשב שלך ושל השר, כמובן.
האם ייתכן שאזרחים במדינה לא יוכלו לעשות את מעשה הנישואים, שנובע מאהבה, אלא יצטרכו לחשוב: אומנם אני אוהב את ההיא מרמאללה, אבל אולי עדיף שאנשא להיא מאום-אל-פחם, כי היא תוכל להיות אזרחית? איזה מין דבר זה? אדוני השר, איפה נשמע כדבר הזה?

אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל):
יופי, זהבה.

זהבה גלאון (מרצ):
אתם, מפלגת שינוי שדיברה על חשיבות הנישואים האזרחיים מתוך תפיסת עולם שכל איש ואשה רשאים להינשא באופן שהם בוחרים לעצמם, באופן שהם יבחרו את בני זוגם, בנות זוגם - אני לא מדברת על נישואים אזרחיים. אני מדברת על מעשה הנישואים. רק יהודים יכולים להינשא לבחירי לבם או לבחירות לבם ולהביא אותם לארץ והם יזכו לאזרחות? כשמדובר בערבים - איזה שדר אנחנו משדרים? הכול בשם מה? - בשם הביטחון. נכון שמדינת ישראל צריכה להגן על שלומה וביטחונה, אבל כמה אפשר לשאת את שם הביטחון לשווא? כמה אפשר לפגוע באזרחי המדינה ולומר להם: אתה אוהב את זאת מרמאללה, אבל אתה תינשא לזו מאום-אל-פחם? אני חושבת שזה ממש לא לכבודה של הכנסת. כשאלי ישי היה מביא הצעות כאלה, מה ציפינו ממנו? אבל השר פורז משינוי מביא את זה לכנסת ישראל? אדוני השר פורז, לאן נוליך את הבושה?

יצחק כהן (ש"ס):
- - -

היו"ר מוחמד ברכה:
חברת הכנסת זהבה גלאון, תודה.

יצחק כהן (ש"ס):
אין בושה.

היו"ר מוחמד ברכה:
לא, זה לא מקובל בשום פנים ואופן. זה מעשה שלא ייעשה.

יצחק כהן (ש"ס):
אין בושה.


היו"ר מוחמד ברכה:
זה מעשה שלא ייעשה.

אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל):
- - -

יצחק כהן (ש"ס):
אני מקווה.

היו"ר מוחמד ברכה:
חברי הכנסת, אחרון המשתתפים בדיון הוא חבר הכנסת מוחמד ברכה, ודבריו, תשובת השר וגם ההצבעה יהיו במועד אחר.
תם סדר-היום. הישיבה הבאה תתקיים מחר, יום רביעי, י"ח בסיוון התשס"ג, 18 ביוני 2003, בשעה 11:00. ישיבה זו נעולה.
הישיבה ננעלה בשעה 19:55.


עמוד מתוך