המוקד להגנת הפרט - איחוד משפחות – ירושלים: בעקבות עתירת המוקד להגנת הפרט, התחייבה לשכת מינהל האוכלוסין במזרח ירושלים בפני בית המשפט לשנות את נהליה ולעמוד בלוח זמנים ברור בטיפול בפניותיהם של מבקשי חידוש או שדרוג אשרת שהייה בישראל במסגרת ההליך המדורג של איחוד המשפחות. הכוונה היא להבטיח ששהייה חוקית בישראל לא תיקטע רק בשל מחדלי הלשכה
חזרה לעמוד הקודם
05.09.2004

איחוד משפחות – ירושלים: בעקבות עתירת המוקד להגנת הפרט, התחייבה לשכת מינהל האוכלוסין במזרח ירושלים בפני בית המשפט לשנות את נהליה ולעמוד בלוח זמנים ברור בטיפול בפניותיהם של מבקשי חידוש או שדרוג אשרת שהייה בישראל במסגרת ההליך המדורג של איחוד המשפחות. הכוונה היא להבטיח ששהייה חוקית בישראל לא תיקטע רק בשל מחדלי הלשכה

מדיניות משרד הפנים בהארכת היתרי שהייה במסגרת בקשות לאיחוד משפחות
מדיניות משרד הפנים בנוגע לבקשות איחוד משפחות של תושבי קבע בישראל ובני זוגם מהשטחים, אשר הוגשו לפני החלטת הממשלה ממאי 2002, החוסמת בקשות חדשות מסוג זה, התבססה על הסדר המכונה "ההליך המדורג". הליך זה נמשך 5 שנים ורבע, ועם השלמתו ניתן לבן הזוג תושב השטחים מעמד של תושב קבע. ההליך מתחיל ביום בו מאושרת הבקשה – כארבע עד חמש שנים בממוצע מיום הגשתה – לאחר שבני המשפחה הוכיחו שמרכז חייהם בישראל, ושהם אינם מעורבים בבעיות פליליות וביטחוניות.
 
במשך כל תקופת ההליך המדורג נדרש בן הזוג תושב השטחים להצטייד בהיתרים – תחילה בהיתר כניסה לישראל מהמינהל האזרחי, ובהמשך באשרת תושב ארעי. ההיתרים ניתנים לתקופה של שנה, וכפופים להארכה על ידי לשכת מינהל האוכלוסין.
 
משרד הפנים קבע כי הארכת היתרים אלה תאושר בתוך שלושה חודשים (במקור - חודשיים) מיום שהוגשה הבקשה. זאת בכפוף לעמידת בני הזוג בתנאים שנקבעו, דהיינו הוכחה בכל פעם מחדש כי נישואיהם כנים, מרכז חייהם בישראל, וכי לא קיימות בעיות פליליות וביטחוניות. מטרת כלל זה יצירת רצף של שהייה חוקית בישראל עבור אנשים אלו.

אי עמידת משרד הפנים בכללים שקבע והגשת עתירת המוקד
לשכת מינהל האוכלוסין בירושלים המזרחית אינה עומדת בכללים אלה של משרד הפנים, ועד לאחרונה, היתה נוהגת להכריע בבקשות להארכת ההיתרים רק כעבור שנה ואף למעלה מכך, בממוצע. כתוצאה מכך, בני הזוג של תושבי הקבע, שכבר המתינו לרוב בין ארבע לחמש שנים אך ורק לאישור ראשוני של בקשתם, נקלעים למצב בו עד להכרעת משרד הפנים בבקשתם, הם משוללים מעמד חוקי בישראל, חופש התנועה נשלל מהם, הם חשופים תדיר לסכנת עיכוב, מעצר וגירוש, וזכויותיהם הבסיסיות לחיי משפחה וחיים בכבוד נרמסות.
לאור התנהלותה השערורייתית של לשכת מינהל האוכלוסין הגיש המוקד להגנת הפרט, בארבעה באפריל 2004, עתירה מינהלית לבית המשפט לעניינים מינהליים בשם אשתו של תושב קבע בישראל, המתגוררת עמו בירושלים מאז נישואיהם בשנת 1996. לזוג שלושה ילדים, תושבי קבע בישראל. עם נישואיהם הגישו בני הזוג בקשה לאיחוד משפחות, שאושרה חמש שנים אחר כך, והחלו בהליך המדורג. לעותרת ניתן היתר שהייה בישראל. בחודש אוגוסט 2002 הגישו בני הזוג בקשה להארכת היתר השהייה של העותרת בשנה, אך מאז ועד הגשת העתירה חלפו שנה ושמונה חודשים, ללא הכרעה של משרד הפנים בבקשתם.
רק לאחר הגשת העתירה (כחודש מאוחר יותר) אישר משרד הפנים את הארכת היתר השהייה של העותרת - "בלי קשר להגשת העתירה", לטענתו.
המוקד לא הסתפק באישור הבקשה והתעקש על תיקון הנוהל של משרד הפנים, כך שבני זוג שבקשתם לאיחוד משפחות כבר אושרה יוכלו לשהות שהייה חוקית רצופה בישראל.
לאחר משא ומתן מול משרד הפנים הצהיר האחרון, במהלך הדיון בעתירה בבית המשפט, כי הנהלים ישונו. מעתה ואילך, מי שבקשתו לאיחוד משפחות אושרה ומטופלת בהליך המדורג, ועתה הוא מבקש חידוש האשרה שבידו או שינוי של סוגה, יוזמן ללשכה בהקדם האפשרי ולא יאוחר משלושה חודשים מיום הפנייה. אם במועד התייצבותו בלשכה לא תתאפשר הארכה לאלתר של האשרה למלוא התקופה שנקבעה בהליך המדורג, למרות עמידת המבקש בהנחיות הלשכה, תוארך האשרה בששה חודשים, בהעדר מניעה ביטחונית, ובמהלכם תתקבל החלטה בבקשה.
בנוסף, התחייב משרד הפנים בדיון להפיץ נוהל זה בלשכות מינהל האוכלוסין עד סוף אוקטובר 2004, וכן לפרסם את האופן בו ניתן לבקש תור לשם הגשת בקשות הארכה. לאור הצהרה זו נמחקה העתירה.

לעתירת המוקד להגנת הפרט (עת"מ 612/04 - דהוד ואח' נ' שר הפנים ואח')
 
להחלטת בית המשפט לעניינים מינהליים בירושלים מיום 5 בספטמבר, 2004

 
 


מסמכים קשורים

אין מסמכים מקושרים