המוקד להגנת הפרט - בעקבות עתירת המוקד להגנת הפרט הותר לתושבי המדינה ואזרחיה לבקר אצל קרובי משפחתם המתגוררים ברצועת עזה בחג המוסלמי אלפיטר הקרוב: העתירה הוגשה לאחר שהוחלט שלא להתיר את הביקור חרף התחייבויות קודמות של המדינה בפני בג"ץ, במסגרת עתירות שהגיש המוקד בעבר באותו עניין
חזרה לעמוד הקודם
19.10.2006

בעקבות עתירת המוקד להגנת הפרט הותר לתושבי המדינה ואזרחיה לבקר אצל קרובי משפחתם המתגוררים ברצועת עזה בחג המוסלמי אלפיטר הקרוב: העתירה הוגשה לאחר שהוחלט שלא להתיר את הביקור חרף התחייבויות קודמות של המדינה בפני בג"ץ, במסגרת עתירות שהגיש המוקד בעבר באותו עניין

על העתירה

ביום 17.10.2006 עתר המוקד להגנת הפרט לבג"ץ, לאפשר לתושבי המדינה ואזרחיה לבקר אצל קרובי משפחתם, המתגוררים בשטחי רצועת עזה, בחג המוסלמי אלפיטר, בלווית בני-זוגם וילדיהם עד גיל 18. העתירה הוגשה לאחר שהוחלט שלא להתיר כניסת ישראלים לרצועת עזה לביקורי החג עקב חוסר האפשרות לתאם את העניין מול הממשלה הפלסטינית, בראשה עומדת כיום תנועת חמא"ס.

מדובר בהתנערות המדינה מהתחייבויותיה בפני בג"ץ, התחייבויות שניתנו בעקבות עתירות קודמות שהגיש המוקד באותו עניין. על פי ההסדר שגובש, תתאפשר כניסה לרצועת עזה של אזרחי המדינה ותושביה שיבקשו לבקר אצל קרוביהם מדרגהראשונה, וכן ייבחנו בקשות של מי שמבקשים לבקר קרובים שאינם מדרגה ראשונה. זאת, בהיעדר מניעה ביטחונית פרטנית.

המדינה הסבירה את החלטתה בנימוק פסול ומופרך. זאת, משום שכבר התקיימו ביקורי חג ברצועה לאחר כינונה של הממשלה הפלסטינית הנוכחית, ותיאום עם הממשלה הפלסטינית,כאמור, כלל איננו נדרש. המוקד ציין בעתירתו כי עולה החשש, שמאחורי תירוץ זה מסתתרים שיקולים זרים, הנוגעים להפעלת לחץ על האוכלוסייה הפלסטינית ברצועה, כדי להשיג יעדים פוליטיים. ייתכן שהמדינה סבורה, נאמר בעתירה, שהשבתת שמחת החג והחמרת הנתק שנכפה על תושבי הרצועה, עשויים להגביר את ייאושם מהמצב, ושזריעת ייאוש ואווירת משבר יביאו לאי-סדר ולדה-לגיטימציה של הממשלה הנבחרת, אשר ישראל מעוניינת בהפלתה.

כתוצאה ממדיניותה זו, פוגעת ישראל בזכות לחיי משפחה ובזכות לחופש הפולחן - זכויות מוגנות בעלות מעמד מיוחד, הן במשפט החוקתי הישראלי והן במשפט הבינלאומי שלזכויות האדם ובמשפט הבינלאומי ההומניטרי.

מתוך העתירה:

לא ייתכן כי בכל פעם, בסמוך לאחד החגים העיקריים, ממציאים המשיבים את הגלגל מחדש, ומערימים מכשולים וקשיים חדשים בפני העותרת וציבור המבקרים, בטענות מופרכות שאין להן כל בסיס משפטי או עובדתי. משנת 2003 ועד היום הוגשו ארבע עתירות על ידי העותרת, כולן דנו בסוגיית ביקורי החגים של מבקרים ישראלים, וכולן נמחקו לאור התחייבות המשיב לאפשר ביקורי חג בכפוף לקריטריונים שעמדנו עליהם בהרחבה לעיל. לא ייתכן, כי המשיב יעלה על הכתב דברים מסוימים לנוחותו, ויתעלם מהם ברצותו. הדבר שם ללעג ולקלס את ההליכים המשפטיים במסגרתם הוגשו הודעותיו של המשיב.

עדכון בעקבות הגשת העתירה

ביום 19.10.2006 התקיים דיון בבג"ץ בעתירה. בדיון מסרה המדינה כי טרם גיבשה את החלטתה, ושתודיע עליה בהמשך היום.

מאוחר יותר באותו יום נשלחה הודעה לבית המשפט בה הודיעה המדינה כי החליטה לאפשר את הביקור למשך 48 שעות במהלך החג. על פי ההודעה, תותר - בהעדר מניעה ביטחונית פרטנית - כניסתם של מי שלהם קרובי משפחה מדרגה ראשונה ברצועה, ואלו יוכלו לצרף כנלווים את בני זוגם ואת קרובי משפחתם מדרגה ראשונה שגילם אינו עולה על 18. יצוין, כי מדובר בחזרה על ההסכמות שהושגו בין הצדדים במסגרת העתירות הקודמות שהוגשו באותו עניין. המדינה לא פירטה מדוע חזרה בה, מלכתחילה, מהסיכומים הקודמים - עמדה שבעטייה הוגשה העתירה הנוכחית.

בהתאם לכך, ביקשה המדינה, בהסכמת המוקד, כי העתירה תימחק.


לצפייה בעתירה


לצפייה בהודעת המדינה מיום 19.10.2006


לצפייה בעתירות קודמות שהגיש המוקד בעניין ובתגובות המדינה להן

נושאים קשורים