המוקד להגנת הפרט - בית המשפט לעניינים מינהליים מותח פעם נוספת ביקורת על משרד הפנים, שאינו מגבש ומפרסם נהלים ברורים בבקשות לאיחוד משפחות: במסגרת עתירתו, טען המוקד להגנת הפרט נגד מדיניות המשיב, המתנה אישור בקשות אחמ"ש של חלק מבני משפחה באישור הבקשות למשפחה כולה, ונגד סירוב משרד הפנים להתחייב לטפל בכניסה מהירה לישראל של ילדי תושבים, שנדרשו על ידיו להמציא דרכונים ירדניים
חזרה לעמוד הקודם
19.03.2007

בית המשפט לעניינים מינהליים מותח פעם נוספת ביקורת על משרד הפנים, שאינו מגבש ומפרסם נהלים ברורים בבקשות לאיחוד משפחות: במסגרת עתירתו, טען המוקד להגנת הפרט נגד מדיניות המשיב, המתנה אישור בקשות אחמ"ש של חלק מבני משפחה באישור הבקשות למשפחה כולה, ונגד סירוב משרד הפנים להתחייב לטפל בכניסה מהירה לישראל של ילדי תושבים, שנדרשו על ידיו להמציא דרכונים ירדניים

ביום 18.2.2007 ניתן פסק הדין בעתירת המוקד להגנת הפרט, להסדרת מעמד ילדיו ואשתו של תושב ירושלים המזרחית, המתגוררים במדינה למעלה מעשר שנים. המשיב התנה את הטיפול בהסדרת מעמד הילדים, אחד מהם קטין, בכך שיציגו דרכון ירדני. על מנת להציג דרכון כזה, ייאלצו העותרים לעזוב את ישראל לירדן, הרחק מבני משפחתם, ולהמתין שם עד שיקבלו אשרת כניסה מחודשת לישראל. יצוין, כי אישור הבקשה לכניסה חזרה לישראל עלול להימשך שבועות ואף חודשים ארוכים.

המוקד להגנת הפרט עתר ביום 9.11.06 לבית המשפט לעניינים מינהליים בדרישה שיימצא פיתרון בירוקראטי יצירתי, כך  שהבקשה בעניינם של העותרים תוכל להידון מבלי שיצטרכו להיקרע ממשפחתם לזמן בלתי ידוע. בנוסף, דרש המוקד בעתירתו להורות למשיב כי יחדל ממדיניותו המתנה את אישור בקשותיהם של חלק מבני המשפחה, באישור הבקשות למשפחה כולה. המוקד טען כי מדובר במדיניות בלתי סבירה ובהתנהלות הפוגעת שלא לצורך במסגרת המשפחתית ובטובת הילדים. בתשובתו לעתירה טען המשיב, כי אין הוא נוהג, כבעניין שבמדיניות, לקשור בין בקשותיהם של בני משפחה שונים. זאת, חרף טיוטת נוהל שניסח המשיב ושהגיעה לידי המוקד בעתירה אחרת ובהפרש של חמישה ימים בלבד, ולפיה "ככלל, במידה והוגשה בקשה לאיחוד משפחות עבור האב או האם והילדים נכללים באותה בקשה, בודקים את הבקשה כמכלול".

בהחלטתו קבע בית המשפט כי לאחר שייצאו העותרים הקטינים לירדן, תידון תוך ימים ספורים בקשתם לקבלת אשרת כניסה לישראל. בעניין מדיניות המשיב בדבר קשירת הטיפול בבקשות של בני משפחה שונים, קבע בית המשפט ש"ראוי כי כללי הטיפול של המשיב יגובשו בנהלים ברורים שיפורסמו ויובאו לידיעת הציבור בכלל ולאוכלוסייה הנוגעת לעניין בפרט". 

בנוסף, ציין בית המשפט כי משרד הפנים החל לדון בבקשת העותרים למעלה מחצי שנה לאחר שהוגשה, וכי מדובר בלוח זמנים בלתי סביר, שכן המדובר בילדים צעירים במיוחד, שאין צורך בבדיקות ביטחוניות ופליליות בעניינם. אף בעניין זה קבע בית המשפט כי הגיעה העת שמשרד הפנים יגבש נהלים ברורים ומסודרים, הכוללים מסגרות של זמן בכל הנוגע לטיפול בבקשות להסדרת מעמדם של ילדים.

לאור התנהלות זו של המשיב, חייבו בית המשפט בהוצאות משפט בסך 3000 ₪.

לצפייה בעתירה מיום 8.11.06


לצפייה בתשובת מטעם המשיבים מיום 5.2.07


לצפייה בפסק הדין מיום 18.2.07