המוקד להגנת הפרט - בעקבות פניית המוקד להגנת הפרט: המוסד לביטוח לאומי החל לפרסם את נהליו באינטרנט
חזרה לעמוד הקודם
09.08.2015

בעקבות פניית המוקד להגנת הפרט: המוסד לביטוח לאומי החל לפרסם את נהליו באינטרנט

ביום 22.1.2014 פנה המוקד להגנת הפרט אל מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי (מל"ל), בבקשה לפרסם לאלתר את כל נהלי העבודה לפיהם פועל המוסד, הן בלשכות והן באתר האינטרנט של המל"ל. המוקד ציין, כי במסגרת טיפולו בפניותיהם של תושבי ירושלים המזרחית המבקשים למצות את זכויותיהם מול המל"ל, הוא נתקל לא אחת בתשובות המסתמכות על נהלי עבודה שונים. נהלים אלה לא פורסמו מעולם לכלל הציבור ואם הם מועברים לעיון המוקד, הרי זה רק במסגרת הליך משפטי או במסגרת בקשה לפי חוק חופש המידע. המוקד טען, כי הסתרת הנהלים מונעת מאזרחי המדינה ותושביה לעמוד על זכויותיהם, והדגיש, כי החובה לפרסם נהלים עוגנה זה מכבר בחקיקה ובפסיקת בג"ץ.

ביום 16.2.2014 התקבלה במוקד תשובה מטעמו של הממונה על חוק חופש המידע במל"ל, לפיה "הונחו הגורמים הרלוונטיים בביטוח הלאומי להקפיד על פרסום החוזרים והנהלים באתר האינטרנט". חרף זאת, משך חודשים רבים הופיע באתר המל"ל רק נוהל אחד יחיד ובודד. בשיחה טלפונית הבהיר הממונה כי תהליך פרסום הנהלים יארך זמן ממושך, והציע לנציגת המוקד להגיע ללשכה שבירושלים המזרחית, שם תוכל לעיין בקובץ השלם והמעודכן של הנהלים. ואולם, בהמשך התברר כי אוגדן פיזי של הנהלים כלל אינו מצוי בסניף זה של המל"ל וכי כל שניתן הוא לעיין בנהלים ספציפיים, על פי בקשה מראש.

למעלה משנה חלפה ותהליך פרסום הנהלים נותר בחיתוליו. אי לכך, שב המוקד ופנה למל"ל. בין היתר, ביקש המוקד לדעת מתי תושלם מלאכת העלאת הנהלים לאתר האינטרנט ולקבל לידיו את שמותיהם של כלל הנהלים על פיהם פועלים פקידי המוסד, כך שניתן יהיה לקבוע בוודאות כמה מהם פורסמו. ביום 8.7.2015 התקבלה תשובתו הלאקונית של המל"ל, לפיה "נהלי הביטוח הלאומי מתפרסמים באופן שוטף באתר האינטרנט של הביטוח הלאומי/חוזרים ונהלים".

מבדיקת המוקד עולה כי נהלים רבים אכן פורסמו לאחרונה באתר האינטרנט של המל"ל. המוקד יוסיף לעקוב אחר המשך פרסום הנהלים ועדכונם, ואף יעמוד על כך כי אלה יתורגמו לערבית.

נושאים קשורים