המוקד להגנת הפרט - המדינה דחתה שוב את המועד לסיום העבודות ופתיחת מעבר DCO לכלי רכב פלסטיניים: המוקד עומד על בקשתו כי המדינה תבחן את האפשרות לפתוח את המעבר עוד לפני ביצוע העבודות
חזרה לעמוד הקודם
29.05.2015

המדינה דחתה שוב את המועד לסיום העבודות ופתיחת מעבר DCO לכלי רכב פלסטיניים: המוקד עומד על בקשתו כי המדינה תבחן את האפשרות לפתוח את המעבר עוד לפני ביצוע העבודות

בעקבות עתירה שהגיש המוקד להגנת הפרט לפתיחת מעבר DCO, המחבר בין הערים רמאללה ואל-בירה למועצות המקומיות ממזרח להן, הודיעה המדינה ביום 14.12.2014 כי תפתח את המעבר לכלל הרכבים הפלסטיניים, ולא רק למספר מצומצם של מכוניות שבעליהן מחזיקים בתעודות VIP, כנהוג עד כה. עם זאת, המדינה כרכה את פתיחת המעבר בכיוון ההפוך – ליוצאים מרמאללה ואל-בירה – בהשלמת עבודות פיתוח המתבצעות בצומת 90.

בהודעת העדכון לבית המשפט שלושה חודשים לאחר מכן, הודיעה המדינה כי בכוונתה להסיר חסימה נוספת באיזור, סמוך לכפר ביתין, אולם לא התייחסה כלל לאפשרות של פתיחת מעבר DCO לפני השלמת העבודות בצומת 90.

בתגובתו מיום 26.3.2015, טען המוקד כי הסרת החסימה באיזור ביתין תהיה רלוונטית רק אם מחסום DCO ייפתח לתנועה ליוצאים מרמאללה ואל-בירה. המוקד הדגיש את הסחבת בה נוקטת המדינה וביקש מבית המשפט להורות לה להגיש הודעה מעדכנת נוספת עם סיום שלב תכנון העבודות, מספר שבועות לאחר מכן, ולא לאחר חצי שנה כפי שביקשה.

בהודעתה מיום 5.5.2015, נקטה המדינה קו דומה ומסרה כי "קיים קושי להצביע על תאריך מדויק לסיום ביצוע העבודות בצומת 90", וכי צפוי עיכוב של חצי שנה בסיום הפרויקט, ובכפוף לאישור התקציב השנתי. זאת ועוד. המדינה הודיעה, כי יציאת כלל הרכבים הפלסטיניים מן הערים רמאללה ואל-בירה דרך מעבר DCO תתאפשר לאחר השלמת העבודות בצומת – לטענתה, בשל סיכון לאירועים ביטחוניים במערכת הנתיבים העמוסה, הסמוכה למעבר.

בתגובה לכך טען המוקד, כי המדינה דוחה שוב ושוב את לוחות הזמנים להם התחייבה מלכתחילה. המוקד עמד על דרישתו, שהמדינה תבחן את האפשרות לפתוח את המעבר טרם ביצוע העבודות, והדגיש כי מניעת מעברם של כלי רכב היוצאים מרמאללה ואל-בירה פוגעת במאות אלפי תושבים פלסטינים.

בית המשפט הורה למדינה להגיב עד ליום 1.12.2015.

נושאים קשורים