המוקד להגנת הפרט - המוקד להגנת הפרט וארבעה ארגוני זכויות אדם נוספים עתרו לבית המשפט לעניינים מינהליים בירושלים, לאפשר להם גישה חופשית לקובץ הנהלים השלם והמעודכן של משרד הפנים בענייני מינהל האוכלוסין, ולאפשר להם להעתיקו: הנהלים על פיהם פועלים פקידי מינהל האוכלוסין מוסתרים מהציבור, מהכנסת, מבתי המשפט, משתנים חדשות לבקרים ולעיתים אף אינם ידועים לפקידי משרד הפנים, האמונים על הפעלתם
חזרה לעמוד הקודם
01.07.2007

המוקד להגנת הפרט וארבעה ארגוני זכויות אדם נוספים עתרו לבית המשפט לעניינים מינהליים בירושלים, לאפשר להם גישה חופשית לקובץ הנהלים השלם והמעודכן של משרד הפנים בענייני מינהל האוכלוסין, ולאפשר להם להעתיקו: הנהלים על פיהם פועלים פקידי מינהל האוכלוסין מוסתרים מהציבור, מהכנסת, מבתי המשפט, משתנים חדשות לבקרים ולעיתים אף אינם ידועים לפקידי משרד הפנים, האמונים על הפעלתם

העתירה מיום 31.5.07 מדגישה את חשיבות פרסום הנהלים, שכן מינהל האוכלוסין במשרד הפנים הוא מנגנון עתיר כוח האוצר בסמכויותיו את מימושן של הזכויות והחירויות היסודיות ביותר של מי שנמצאים בישראל. פקידי המינהל מנהלים את מרשם האוכלוסין, מנפיקים תעודות זהות ודרכונים, ובידיהם הסמכות לתת לאדם, שאינו אזרח ישראל, אשרת כניסה ורישיון לישיבה בה. כן נתון בידיהם הכוח לקבוע תנאים למתן מעמד בישראל, לשלול מעמד שניתן, להחליט על גירוש בני אדם מישראל ולהורות על החזקה במשמורת עד לגירוש.

טענת משרד הפנים כי הנהלים מפורסמים באינטרנט היא לעג לרש. ה"פרסום" באתר האינטרנט של משרד הפנים אינו פרסום כנדרש על פי הוראות החוק: נהלים רבים אינם מפורסמים כלל (כמו נוהל הסדרת מעמדם בישראל של ילדים לתושבים); הנהלים ש"מפורסמים", מפורסמים באופן חלקי ומשום כך מטעה (כמו נוהל ביטול אזרחות ישראלית); והנהלים ש"מפורסמים" אינם מעודכנים (כמו הנוהל לטיפול בהסדרת מעמדם של הורים קשישים לאזרחים ישראלים). יתרה מזו, שני נדבכים מרכזיים בקובץ הנהלים הם הוראות הלשכה המשפטית של משרד הפנים והנחיות של הפקידים הבכירים במשרד. הוראות והנחיות אלה אינן מתפרסמות, אף שמדובר בנהלים לכל דבר ועניין, לפיהם פועל מינהל האוכלוסין (כמו, למשל, ההוראה המעגנת את הקריטריונים למתן תושבות קבע בישראל).

בהיעדר פרסום שלם של נהלי מינהל האוכלוסין, לומדים ארגוני זכויות האדם אודות מדיניות משרד הפנים והשינויים בה ממקורות שונים: מהצהרות בלתי מהימנות של משרד הפנים לתקשורת; ממידע בלתי עקבי, הנמסר לפונים בבקשה לקבל שירותים על ידי פקידי לשכות מינהל האוכלוסין; ומהודעות פרקליטות המדינה לבתי המשפט, להן מצורפים לעתים נהלים. בעתירה נטען כי אין באמצעים אלה להביא את תוכן הנהלים וההנחיות באופן אפקטיבי לידיעת הנזקקים להם, לידיעת באי כוחם ולידיעת הארגונים השונים, המטפלים בהפרת זכויות אדם על ידי מינהל האוכלוסין במשרד הפנים.

אף שבתי המשפט חזרו וקבעו, בשורה של פסקי דין, כי זכותו של כל אדם לדעת מה הם הנהלים הרלוונטיים לקביעת מעמדו בישראל וכי משרד הפנים חייב להביא את הנהלים וההוראות המלאים והמעודכנים לידיעת הציבור, מוסיף משרד הפנים לעמוד בסירובו וממאן לפרסם אותם באופן אפקטיבי. אלפי אנשים נפגעים ממחדל חמור זה. שלטון החוק וחוק חופש המידע מעגנים את חובתו של משרד הפנים לפרסם את נהליו בפומבי, ועל כן מתבקש בית המשפט להורות על פרסום מלא ומקיף של נהלי מינהל האוכלוסין.


לצפייה בעתירה מיום 31.5.07