המוקד להגנת הפרט - המוקד להגנת הפרט קורא לכנסת שלא להאריך את תוקפו של חוק האזרחות והכניסה לישראל (הוראת שעה): המוקד קובע כי ה"הקלות" המופיעות בהצעת תיקון מס' 2 לחוק הן אחיזת עיניים. למעשה, מדובר בשימור – ואף בהחרפה – של הסדר דרקוני, המבוסס על שיקולים דמוגרפיים-גזעניים מובהקים, באצטלה של נימוקים ביטחוניים
חזרה לעמוד הקודם
28.12.2006

המוקד להגנת הפרט קורא לכנסת שלא להאריך את תוקפו של חוק האזרחות והכניסה לישראל (הוראת שעה): המוקד קובע כי ה"הקלות" המופיעות בהצעת תיקון מס' 2 לחוק הן אחיזת עיניים. למעשה, מדובר בשימור – ואף בהחרפה – של הסדר דרקוני, המבוסס על שיקולים דמוגרפיים-גזעניים מובהקים, באצטלה של נימוקים ביטחוניים

בנייר עמדה מיום 27.12.06 טוען המוקד להגנת הפרט, כי הצעת החוק החדשה לתיקון חוק האזרחות והכניסה לישראל (תיקון מס' 2), מבקשת לשמר, ואף להחריף, הסדר דרקוני המבוסס על שיקולים דמוגרפיים-גזעניים מובהקים, המפלה על בסיס מוצא אתני או לאומי, וכן עומדת בסתירה מפורשת לפסיקת בית המשפט העליון בבג"ץ 7052/03 עדאלה ואח' נ' שר הפנים ואח'. הצעת החוק מאפשרת להטיל ענישה קולקטיבית קשה, בכך שהיא שוללת דה-פקטו כמעט כל בקשה לקבלת היתר שהייה בישראל במקרה בו נטען כי תושב השטחים הכבושים, או אדם כלשהו ממשפחתו המורחבת, עלול להוות סיכון ביטחוני. כן מותירה הצעת החוק על כנה את הפגיעה הקשה בילדים פלסטינים, שלאחד מהוריהם מעמד בישראל והאחר תושב השטחים. מילדים אלה, אם נולדו בשטחים או אפילו רק רשומים שם, נמנעת האפשרות לקבל מעמד קבע בישראל.הצעת החוק, שהוגשה על ידי הממשלה ביום 18.12.06, מבקשת,

באצטלה של נימוקים ביטחוניים, להאריך בשנתיים נוספות את הוראת השעה הדרקונית לחוק האזרחות, מאוגוסט 2003, הקובעת, בין היתר, כי שר הפנים לא יעניק אזרחות או רישיון לשהייה בישראל לתושבי השטחים הכבושים, ומפקד כוחות הצבא בגדה לא יעניק לתושבים כאמור היתר לשהייה בישראל, הוראה המגבילה באופן גורף ובלתי מידתי את האפשרות שישראלים שנישאו לפלסטינים תושבי השטחים, או שיינשאו להם בעתיד, יגישו עבורם בקשות לאיחוד משפחות. במקביל, מבקשת הצעת החוק החדשה לערוך שינויים מרחיקי לכת בהוראת השעה משנת 2003, וביניהם, להרחיב תחולתה גם על תושבים ואזרחים של "מדינות סיכון" (המדינות המוגדרות ככאלה, על פי ההצעה הן, נכון להיום, אירן, לבנון, סוריה ועיראק), ולהעניק אפשרות לשר הפנים לקבוע כי מבקש היתר שהייה או רישיון לישיבה בישראל, עלול להוות סיכון ביטחוני למדינת ישראל על יסוד חוות דעת של גורמי הביטחון, שלפיה במדינת מושבו או באזור מגוריו מתבצעת פעילות העלולה לסכן את ביטחון מדינת ישראל או אזרחיה.

כן מבקשת הצעת החוק להעניק לשר הפנים שיקול דעת נרחב לסרב לבקשה למתן מעמד, על סמך ייחוס הסיכון הביטחוני לבן משפחתו של המבקש, באמצעות הרחבה משמעותית של הגדרת "בן משפחה" בהוראת השעה, כך שתצמצם את האפשרות לאיחוד משפחות אם "בן זוג, הורה, ילד, אח ואחות וכן בן זוגו וילדו של כל אחד מהם" עלולים לסכן את ביטחון המדינה. לבסוף, הצעת החוק מבקשת לכלול מראית עין של "חריג הומניטרי", המאפשר, על פניו, להעניק רישיון או היתר שהייה בישראל לתושבי השטחים ב"מקרים הומניטריים" מיוחדים. אלא ש"חריג הומניטרי" זה הינו אחיזת עיניים בלבד, בשל העובדה שהמעמד המרבי שניתן לקבל מכוחו הוא זמני, הוא אינו מספק מענה למקרים ייחודיים ומכפיף את המקרים בהם יינתן היתר שהייה על בסיס "חריג הומניטרי" למכסות.


לצפייה בהצעת החוק


לצפייה בנייר העמדה מיום 27.12.06